Parkolás zöld rendszámmal – országos körkép

Az idei március jelentős előrelépést hozott: Magyarország mind több városában válik ugyanis lehetővé, hogy a zöld rendszámmal ellátott környezetkímélő járművek ingyenesen parkolhassanak a belső övezetekben.

A 2015 nyarán meghirdetett Jedlik Ányos Terv egyik célja az volt, hogy ösztönzőkkel szolgáljon az elektromos járművek elterjedése érdekében. A nemzetközi trendekkel összhangban így a magyar elektromobilitási stratégiában is nagy hangsúly került arra, hogy környezettudatos döntésük eredményeként a használók bizonyos előnyöket élvezzenek. A Jedlik Ányos Klaszter így a terv keretében azt javasolta, hogy a hazai jogrendben legyen egyértelmű új kategória a környezetkímélő járműveké, amelyeket az év szeptemberétől zöld rendszám alapján lehetett azonosítani. Ilyen rendszámot a tisztán elektromos, a növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos, a külső töltésű hibrid elektromos, valamint egyéb „zéró emissziós” gépkocsik kaphatnak, mint például a hidrogénmaghajtással működő járművek. Az intézkedés ösztönző jellegét pedig az adta, hogy a zöld rendszám a helyi önkormányzatok döntése alapján az ingyenes parkolóhely-használatot is lehetővé teheti.

Budapest

A Fővárosi Közgyűlés 2015. december 2-ai ülésén fogadta el azt a javaslatot, hogy a zöld rendszámtáblás, környezetkímélő gépkocsik Budapest teljes területén ingyenesen parkolhassanak. A parkolási szabályozásról szóló közgyűlési rendelet módosítását Nagy Gábor Tamás (Fidesz-KDNP), az I. kerület polgármestere kezdeményezte. A budavári önkormányzat emellett – az elsők között az országban – nem csak a várakozást, de az elektromos töltést is térítésmentessé tette a kerületben. Ehhez a kezdeményezéshez azóta más kerület is csatlakozott.

Debrecen

Az alföldi nagyváros közgyűlése elfogadta azt a rendeletmódosítást, amely szerint márciustól a világoszöld rendszámtáblás, környezetkímélő gépkocsikkal díjmentesen lehet parkolni. A helyi rendelet értelmében a díjmentes parkolás a tisztán elektromos, valamint a külső töltésű és a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsikra vonatkozik. Noha a közgyűlés döntésének időpontjában négy darab világoszöld alapszínű különleges rendszámmal rendelkező gépjármű volt Debrecenben, az önkormányzat a környezetkímélő gépkocsik erőteljesebb terjedésére számít. A nagyerdei mélygarázsban egyelőre egy nyilvános töltőállomás működik, amelyet jelenleg ingyen használhatnak az autósok. A városvezetés ugyanakkor már rövid távú tervei között tartja számon a töltőállomások számának növelése. A buszsáv használatának engedélyezését viszont nem tartják indokoltnak a debreceni döntéshozók.

Kaposvár

Márciustól már a somogyi megyeszékhelyen is díjmentesen parkolhatnak a zöld rendszámmal ellátott gépkocsik. A város közgyűlése legutóbbi ülésén úgy módosította a fizetőparkolók rendjéről szóló önkormányzati rendeletet, hogy a környezetkímélő járművekkel várakozóknak nem kell fizetniük, függetlenül attól, hogy helyi lakosok vagy sem. A kaposvári buszsávot a zöld rendszámú gépkocsik nem használhatják, de folyamatban van egy olyan komplex beruházás, amely a gázüzemű helyi járatú autóbuszok mellett az elektromos autók töltésére is lehetőséget biztosít a közeljövőben. A rendelet módosításával Kaposvár azt kívánta  bizonyítani, hogy elkötelezett a klímavédelem és környezettudatosság mellett, valamint szeretné, ha a városban is nagyobb arányban nőne a környezetkímélő gépjárművek száma, csökkentve a környezeti terhelést.

Pécs

A pécsi közgyűlés januárban határozott arról, hogy a kizárólag elektromos meghajtással rendelkező, nulla emissziós gépkocsik díjmentesen vehetik igénybe a baranyai megyeszékhely önkormányzata által fenntartott fizető parkolóhelyeket. Tehát zöld rendszámuk ellenére a külső töltésű hibrid autókra nem vonatkozik a parkolási kedvezmény. A megszavazott előterjesztés szerint az önkormányzat helyi szinten így kívánja ösztönözni a valóban környezettudatos gépkocsihasználatot. A rendelet február 3-án lépett hatályba.

Szolnok

Jász-Nagykun-Szolnok megye székhelyén az elektromos autózás ösztönzését szintén úgy szabályozták, hogy csak a kizárólag villamos energia felhasználásával működő autók tulajdonosainak nem kell díjat fizetniük a várakozásért. Az erről szóló rendeletet 2015 végén fogadták el a képviselők. Szintén ösztönzőnek számít, hogy az elektromos autók tulajdonosainak a járműveik töltéséért sem kell fizetniük a 2015 októberében átadott, Sólyom úti nyilvános elektromos töltőállomáson, amit az E.ON közérdekű kötelezettségvállalása tesz lehetővé. Az energiacég két évig biztosítja ingyen a villamosenergia-felhasználást a töltőállomáson. Ez a létesítmény egyben Jász-Nagykun-Szolnok megyében az első, az Alföldön pedig a harmadik nagy teljesítményű villámtöltő. A töltéshez regisztráció és zöld rendszám is szükséges.

Hódmezővásárhely

A város közgyűlése még 2007 decemberében döntött úgy, hogy Hódmezővásárhelyen a regisztrációval összekötött fizetőparkolási rendszer bevezetésével ingyenesen parkolhatnak az elektromos és a hibrid személygépkocsik. Jelenleg négy hibrid és két elektromos autó veszi igénybe ezt a lehetőséget. Az alföldi városban nem működik nyilvános elektromos töltőállomás.

Kecskemét

Akárcsak Hódmezővásárhelyen, Kecskeméten is lehetséges volt az ingyenes várakozás a Városrendészetnél történő előzetes regisztráció után. Bács-Kiskun megye székhelye azonban tervezi a zöld rendszám alapú ingyenes parkolás bevezetését is.

Szeged

Csongrád megye székhelye egyelőre nem követte sem Debrecen, sem Hódmezővásárhely példáját az ingyenes parkolás ügyében, mert a Tisza-parti nagyvárosban közlekedő egyetlen elektromos autó ezt nem tette indokolttá. Az önkormányzat viszont arra számít, hogy az átutazó vagy turistaforgalomban hamarosan megszaporodhat a környezetkímélő járművek száma. Így Szegeden most tervezik parkolóhellyel egybekötött gyors töltőállomások kialakítását, amelyhez szeretnék felhasználni a Jedlik Ányos Tervben megjelölt támogatási lehetőségeket is.

Szombathely

Vas megye székhelyén nemrég avattak fel egy hazai fejlesztésű töltőberendezést, és értesüléseink szerint az önkormányzat megkezdte a szakmai egyeztetést a környezetkímélő járműveknek szánt parkolási kedvezményekről.

Székesfehérvár

Székesfehérváron egyáltalán nem kell parkolási díjat fizetni a környezetkímélő gépkocsikra. Az önkormányzat évekkel korábban hozott döntésének végrehajtását jelentősen könnyítette és egyértelműsítette a zöld rendszámtáblák bevezetése.

Győr

A hazai autóipar egyik fellegvárának számító, és az e-mobilitásban régóta jeleskedő város már 2007-ben úgy döntött, hogy az elektromos járművek térítésmentesen várakozhatnak a belső övezetben. A zöld rendszám itt is megkönnyíti, hogy az autósok éljenek ezzel a kedvezménnyel. A nyugati határszélen ugyancsak sikeres ösztönzőnek számít, hogy  a belvárosban is működnek nyilvános töltőállomások.

Tatabánya

A megyeszékhely a fizetős parkolás 2012-es bevezetésekor lehetővé tette a tisztán elektromos járművek ingyenes parkolását, de a könnyítés a hibridekre nem vonatkozott.

Áttekintésünket folyamatosan frissítjük majd.

És a buszsáv?

Az ösztönzőként sokat emlegetett buszsáv használata Budapesthez egyetlen hazai nagyobb városban sem került eddig az ösztönző jellegű intézkedések közé, de az érdeklődés minden érintett részéről jelentős. A buszsáv használatára csak az ezt szabályozó KRESZ rendelet módosítása után nyílhat majd lehetőség.

Zöld rendszámok – számokban

A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának tájékoztatása szerint a 2016. március 18. napjáig zöld rendszámmal rendelkező gépjárművek száma 480. A KEKKH egyébként összesen 1 590 pár zöld rendszámtábla elkészülését rendelte meg. Ezek közül legtöbb ún. A-A típusú – ezek pl. az európai piacra gyártott autók kialakításához illeszkednek – rendszámpár, amelyek számozása az NLE 001-999 – ebből látni a legtöbbet az utakon -, és NNB 001-202 tartományt fedik le (1 201 rendszámpár). Az olyan járművekre, amelyek elejére, vagy hátuljára nem megfelelően illeszkedik az 520 mm széles és 110 mm magas tábla, az A-C típusút ajánlják (280×200 mm). Ezek közül zöld alapszínnel 359 pár készült el, az NNA 001-359 kombinációkkal. B típusú, egydarabos – motorkerékpárokra, vagy annak minősülő járművekre való, csak hátra felszerelendő 240×130 mm-es táblából pedig 30 db-ot készítettek, az UMJ 001-030 tartományban.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.