Hasznosulhat a fölösleges energia

Az újonnan vásárolt személyautók mind nagyobb hányada világszerte elektromos, és hazánkban is gyors növekedés várható. Az ilyen autók elterjedése segítséget jelenthet az éjszaka feleslegessé váló villamos energia tárolásában és a megújuló energiaforrásokat hasznosító erőművek rendszerbe illesztésében is.

Világszerte 35 millió elektromos autó járja majd az utakat 2022-ben a Navigant Research energiapiaci kutatóintézet várakozásai szerint. Az autóipar kicsi, de fontos területének növekedését egyre több ország kormánya támogatja, mégpedig környezetkímélő és gazdaságos tulajdonságai miatt.

Bár egy ilyen autó ára magasabb, az olcsóbb üzemeltetés miatt versenyképes a hagyományos kocsikkal. Jelenleg Magyarországon 52 helyen található elektromos töltőállomás a Holtöltsek.hu nyilvántartása szerint, de kisebb szolgáltatók mellett az Elmű–ÉMÁSZ, az E.ON és a Magyar Villamos Művek (MVM) is folyamatosan telepít újabbakat – utóbbi a közeljövőben tíz-húsz állomás kiépítését tervezi, s jelenleg kettőt üzemeltet.

Hazánk a következő tíz évben újra megközelíti és az időszak végére eléri a környező országok motorizáltsági szintjét, tehát az ezer főre eső gépjárművek száma a regionális szintnek megfelelő lesz – közölte érdeklődésünkre Elter Csaba, az MVM Zrt. kommunikációs menedzsere, s hozzátette, hogy az elmúlt évek visszaesését követően a lassú növekedés alatt már várhatóan elkezdődik az európai átlagnál idősebb gépjárműpark cseréje. Az újonnan vásárolt kocsik között pedig egyre nagyobb arányt tesznek majd ki a villanyautók. Az elterjedés elsősorban a személygépjárművekhez, ezeken belül is a plug-in hibrid autókhoz lesz köthető 2015 és 2020 között, ugyanis a tisztán elektromos járművek akkumulátortechnológiája 2017–2018 előtt vélhetőleg nem teszi lehetővé a tömeges elterjedést. Az akkumulátortechnológiák fejlődésével és a töltési infrastruktúra kiépülésével a tisztán elektromos járművek várhatóan magasabb ütemben terjednek majd, mint a plug-in hibridek.

9o

Ugyanakkor az elektromos járművek akkumulátorai alkalmasak lehetnek a villamosenergia-rendszerben átmenetileg fölösleges energia tárolására és későbbi visszatáplálására – emelte ki Elter Csaba. Hozzátette: ez a fajta szolgáltatás a mai piaci szabályok mellett is beleilleszthető a kereskedelmi portfóliókba. Technikai szempontból az úgynevezett „okos hálózati” megoldások révén biztosítható a piacon kezelhető méretgazdaságosság, amennyiben elegendő számú eszköz vesz részt a körben. Az így elérhető nagyobb rugalmasság nemcsak az atomerőmű, hanem például a megújuló erőművek rendszerbe illesztését is segítené. A fentiekhez szükséges egy olyan távközlési és informatikai hálózat, amelynek segítségével összeszervezhető a sok, egyenként apró résztvevő. A villamosenergia-hálózat szereplői közül a közvetlen felhasználói csatlakozást biztosító elosztóhálózatok érintettek. Az elektromos közlekedés szektorának növekedését az MVM Csoport több ok miatt is üdvözli. A cég lapunknak adott nyilatkozata szerint a törekvés erősíti a felelős, állami energetikai holding imázsát, egyúttal segíti a megújuló erőforrások energetikai hasznosítását, valamint a hosszú távú növekedés érdekében létrejövő innovatív fejlesztéseket.


Áttörő hatékonyságnövelő fejlesztések

A világ vezető autógyárainak többsége már kínál tisztán elektromos meghajtású vagy hibrid személyautókat, de vannak olyan gyártók is, amelyek kizárólag e technológiára összpontosítják erőforrásaikat. Az egyesült államokbeli Tesla autógyár legutóbbi modellje már csaknem hétszáz lóerős, és egy töltéssel nagyjából négyszázötven kilométert tud megtenni. Egy töltés váltóáramú technológiával nagyjából nyolc órát vesz igénybe egy átlagos elektromos autónál, de az ABB svájci gépipari konszern új, egyenáramú töltőállomásain negyedóra alatt elérhető a teljes töltöttségi szint. A cég olyan rendszert is kifejlesztett, amelynek segítségével az elektromos buszok a megállókban tizenöt-tizenöt másodpercig tölthetnek.

Forrás és fotó: magyarhirlap.hu

Írta: Somogyi Orsolya