Erősödhet az elektromos autók terjedése

Adókedvezményekkel és támogatással erősítené a Nemzetgazdasági Minisztérium az elektromos autók elterjedését Magyarországon, a Jedlik Ányosról elnevezett intézkedéscsomagon már dolgoznak a tárcánál – jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter csütörtökön sajtótájékoztatón, Budapesten.

A tárcavezető ismertetése szerint uniós forrásokból támogatnak majd minden olyan tevékenységet, amely a Jedlik-program megvalósítását célozza, legyen szó akár beruházásról, fejlesztésről vagy kutatásról. A meglévő regisztrációsadó-kedvezmény mellett gépjárműadó-engedményeket is szorgalmaznak majd; erről tárgyalni kell a helyi önkormányzatokkal, hiszen ez a típusú adó nagy része a települések büdzséjét növeli – tette hozzá.

A tervek között ismertette, hogy környezetkímélő gépkocsikkal a buszsávban is lehessen közlekedni, sőt esetleg ingyen lehessen parkolni. A Jedlik-program része lenne az is, hogy aki 15 évnél idősebb autóját cseréli le elektromosra, az bónuszt kapna, amellyel más környezetbarát termékeket is vásárolhatna kedvezményesen. Ez Nyugat-Európában bevett szokás – tette hozzá Varga.

Arra törekszenek továbbá, hogy a közbeszerzési kiírások egy részénél részesítsék előnyben az elektromos autókat, például a rendőrség vagy a posta ilyeneket szerezzen be. Az is cél, hogy a fővárosban elterjedjenek az elektromos taxik. Végül azt javasolja a tárca, hogy a rendelkezésére álló szén-dioxid-kvótákat az elektromos autók elterjesztését elősegítő programokra váltsa be az ország.

Szeretnék elérni, hogy 2020-ig a nyilvános töltőállomások és az otthoni töltők a jelenleginél sokkal nagyobb mértékben terjedjenek el. A miniszter ismertette, a kormány már több alkalommal hozott olyan döntéseket, amelyek az elektromos autók terjedését segítették elő, 2010 és 2013 között például 11 projektet támogattak 2,1 milliárd forintból. Megemlítette, hogy Nagy-Britanniában is olyan programok futnak, amelyek jelentős mértékben támogatják az otthoni töltés általánossá válását.

tn726c4062

Megfelelő mennyiségű áram

A tárcavezető hangsúlyozta: azért is szükséges a környezetbarát gépjárművek használatát népszerűsíteni, hogy Magyarországi gyakorlat illeszkedjen az Európai Unió terveihez. Az EU ugyanis azt tűzte ki célul, hogy 2030-ig négymillió elektromos autó közlekedjen az útjain. A Nemzetgazdasági Minisztérium szeretné elérni, hogy 2020-ig körülbelül 68 ezer töltőállomás is létrejöjjön. „Biztos vagyok benne, hogy a programhoz megfelelő mennyiségű áram is rendelkezésre áll” – szögezte le Varga Mihály. Hozzátette: arra törekszenek, hogy minél több magyar vagy Magyarországon működő külföldi cég kapcsolódjon be az autók és a töltők fejlesztésébe, gyártásába.

Tarnóy Péter, az Elektromotive Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója megjegyezte, hogy a villanyautók elterjedéséhez nélkülözhetetlen a biztonságos, kiterjedt töltőhálózat. Hozzátette ugyanakkor, hogy sok villámtöltőre van szükség, amelyek percek alatt feltöltenek egy autót, nem olyanokra, amelyek használatánál hat-nyolc órát kell várakozni. Írországban 30 mérföldenként lehet találni villámtöltőt, Észtországban 200 ilyet szereltek be, mondta, s kiemelte azt is, hogy Nyugat-Európában 80-90 százalékban otthon töltenek az autósok, olcsó éjjeli árammal, felszívva a fölösleges áramtermelést.

A közeljövőben elsősorban az autópályák mentén, Tatabányánál, Bábolnánál, Gyöngyösnél, Miskolcnál állítanának fel töltőállomást, továbbá Kecskemétnél, Szolnoknál, Szegednél, Budaörsön, Siófokon, Balatonfüreden, Pécsett, Debrecenben, Győrött, Kaposvárott, Zalaegerszegen, Balatonmáriafürdőn és természetesen Budapesten, ahol az első és tizenegyedik kerület a kiválasztott. Ebben a munkában a Nissan és az E.ON van a programgazdák segítségére.

A programot azért nevezték el Jedlik Ányosról, mert 1828-ban ő volt az első, aki elektromos autót fejlesztett ki és elektromos autóra jelentett be szabadalmat. „Más kérdés, hogy aztán a gyártásban már nem jeleskedtünk” – tette hozzá Varga Mihály, de emlékeztetett arra, hogy a kiindulópontnál „ott voltunk”.

Forrás és fotó: mti.hu, mno.hu, kormany.hu, Árvai Károly

Írta: MNO