AZ ELEKTROMOS MOBILITÁS SIKERES TÉRNYERÉSÉNEK NÉLKÜLÖZHETETLEN FELTÉTELE A TECHNOLÓGIÁK ÉS FELHASZNÁLÓK ÁTFOGÓ BIZTONSÁGA

Budapest, 2018. november 15.

A TÜV Rheinland InterCert Kft. és a Jedlik Ányos Klaszter a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel (HIPA) szakmai együttműködésben rendezte meg az „E-mobilitás – biztonság mindenek felett” című konferenciáját. A rendezvényen kormányzati és iparági, illetve a kutatás-fejlesztésben érdekelt partnerek osztották meg egymással az elektromos és intelligens mobilitás biztonsági rendszereivel kapcsolatos koncepcióikat. A résztvevők osztották azt az álláspontot, hogy a célok eléréséhez a különböző partnerek szoros együttműködése is szükséges.

A Budapesti Műszaki Egyetem dísztermében tartott konferencia megnyitó beszédében Novák Miklós, a TÜV Rheinland InterCert Kft. ügyvezetője hangsúlyozta: az elektromobilitás fejlődése lehetővé teszi, hogy a partnerek már konkrét tapasztalatokat és menedzsment-tudást osszanak meg egymással. Eközben a fő cél az, hogy az innovatív mobilitási rendszerek ugyanolyan biztonságossá váljanak, mint a hagyományos technológiák.

Fotó:TÜV

A konferencia szakmai partnere, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) képviseletében Kis Tünde elnökhelyettes vázolta az alternatív meghajtásoknak a magyarországi járműiparban is mind jobban érvényesülő szerepét. Kiemelte, hogy megindult az elektromos autók részegységeinek (motorok, akkumulátorok) sorozatgyártása, illetve egyre több az ilyen beruházás, ami a hazai beszállítókat is új feladatok elé állítja.

A regionális környezetben felértékelődnek a Magyarországon átvezető „zöld közlekedési folyosók”, amelyek összekötik Németországot és Törökországot. Ezt Ságvári Pál, a Külgazdasági és Külügyminisztérium energiabiztonságért felelős utazó nagykövete jelentett ki. A diplomata szerint a Duna-régión átívelő szállítási útvonalak fejlesztésében egyszerre kell érvényesíteni az energiabiztonság és a dekarbonizáció szempontjait.

Vígh Zoltán, a Jedlik Ányos Klaszter ügyvezetője az e-mobilitásra ható megatrendek elemzése során rámutatott: az Európai Unió szabályozási folyamatai erőteljes kibocsátás-csökkentésre kötelezik mind az energiaszektort, mind a közlekedési szektort, így a klímabiztonsági kötelezettségek miatt az e-mobilitási piac dinamikus bővülése hosszabb távon is megmarad. A magyarországi növekedés is meghaladja a korábbi várakozásokat, hiszen az elektromos járművek állománya nem egészen négy éve alatt szinte a nulláról indulva érte el a 7400 darabot.

Fotó: TÜV

A TÜV Rheinland AG már az e-mobilitási infrastruktúra olyan kritikus, illetve innovatív elemeit teszteli világszerte, mint a töltőberendezések és az energiatároló egységek – ismertette Nicolas Bogdanski, a német anyavállalat illetékes szakmai vezetője, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy ezen a téren egységes szabályok mielőbbi elfogadására van szükség, hiszen például a különböző gyártmányú elektromos meghajtású gépjárművekben máshol van a feszültségmentesítő főkapcsoló, aminek nem ismerete a mentést végző team munkáját nagyban nehezíti. Dale A. Martin, a Siemens Magyarország Zrt. vezérigazgatója pedig a világ egyik legnagyobb technológiai cégének az új típusú mobilitási és energiarendszerekre vonatkozó stratégiai elgondolásait mutatta be a konferencia közösségének.

A rendezvény második szekciójában a hazai e-mobilitási piac meghatározó szereplői fejtették ki, milyen fejlesztésekkel garantálhatják a biztonságot, a fenntarthatóságot, a fejlődést és fogyasztók bizalmát. Tóth-Fekete Róbert, a MOL  Csoport e-mobilitási vezetője a nagy teljesítményű villámtöltők hálózatának telepítését nevezte cége egyik stratégiai céljának, míg Balogh Szabolcs, az NKM Mobilitás Kft. ügyvezetője a változatos ügyféligények felismerésének fontosságát hangsúlyozta. Az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft., mint az állami támogatási konstrukciók kezelője a piac által kevésbé preferált területeken segíti elő az országos átjárhatóság biztosítását – erről Pénzes László, a vállalat telepítési- és üzemeltetési vezetője beszélt.

Az e-mobilitás átfogó biztonságával kapcsolatban Pete Gábor, a Vodafone magyarországi és csehországi IoT-vezetője azt emelte ki, hogy a modern, nagy kapacitású infokommunikációs háttér nélkül nincs ma már közlekedés, és az adatátviteli hálózatokkal szembeni igények exponenciálisan nőnek majd az önvezető autók megjelenésével. A járműipari paradigmaváltás jelentőségét érzékeltette Papp László, a Porsche Hungária vezető autómérnökének előadása, amely kitért a Volkswagen elektromos gépkocsijaira vonatkozó biztonsági szabályzatra is. Az automatizált mobilitás jelentette párhuzamos kihívására reflektált Takács Árpád, az AI Motive szakmai kommunikációs vezetője, aki prezentációjában rámutatott a szabályozás és a tervezési metódusok összhangjának szükségességére azért, hogy a biztonsági kockázatokat minimalizálni tudjuk. Ugyanakkor felhívta a figyelmet az önvezető autózás megemelt energiaigényére is.

A magyarországi e-mobilitás terén úttörő szerepet játszó ELMŰ vállalatfejlesztési igazgatója, Jászay Tamás azt hangsúlyozta, hogy csak az elektromos hálózatok körültekintő és intelligens fejlesztése garantálhatja a rendszer átfogó biztonságát; a fejlesztés során pedig figyelembe kell venni, hogy a nagy teljesítményű (villám) töltőberendezések a kétségtelenül igen kedvező otthoni töltéshez képest legalább tíz- vagy tizenötszörös áron adhatják át megtérülő módon az elektromos energiát. Az energia- és mobilitási szektor között többféle módon is átjárást jelentő hidrogén-technológia biztonsági aspektusait Mayer Zoltán, a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület titkára elemezte, majd a konferencia fő támogatója nevében Kovács Gábor, a TÜV Rheinland InterCert Kft. üzleti területi vezetője hívta fel a figyelmet arra, hogy milyen biztonsági szempontokra, és fontos vizsgálatokra kell figyelniük azoknak a szereplőknek, akik belépnek az e-mobilitás világába.

Fotó: TÜV

A konferenciára mintegy 130 érdeklődő regisztrált. Az előadások között és után kibontakozott eszmecsere visszaigazolta a szervezők várakozásait, miszerint a magyarországi elektromos és intelligens mobilitás fejlesztésében, illetve elterjedésében nélkülözhetetlen a biztonságra vonatkozó elvárások ismerete, és az érintett partnerek intenzív együttműködése.

A fentiekkel kapcsolatban további tájékoztatást ad:

Fáth Péter, TÜV Rheinland InterCert Kft., 30/941 3000, peter.fath@hu.tuv.com

Vígh Zoltán, Jedlik Ányos Klaszter, 70/318 9186, zoltan.vigh@jedlikanyosklaszter.hu