Elkészült a Jedlik Ányos Terv, hamarosan a Kormány tárgyalja

Elkészült az e-mobilitás terjedését segítő Jedlik Ányos Terv, a dokumentum hamarosan a kormány elé kerül, és megkezdődik az abban foglaltak megvalósítása – közölte a nemzetgazdasági miniszter pénteken Budapesten sajtótájékoztatón.

Varga Mihály az Akadémia utcában egy elektromos autók töltésére alkalmas töltőoszlopnál – ahová elektromos autóval érkezett -, úgy vélte, minden lehetőség megvan arra, hogy az elektromobilitás versenyképes ágazattá váljon Magyarországon, és e téren az unióban is helyzeti előnye legyen az országnak.

Varga Mihály kiemelte: az e-mobilitás széleskörű elterjesztéséhez Magyarországon a kutatás-fejlesztési háttér is rendelkezésre áll. A Jedlik Ányos Terv azt szolgálja, hogy az unió első átfogó, koherens stratégiai dokumentuma legyen, amelyre egy e-mobilitást szolgáló fejlesztési program épülhet.

Először az ösztönző szabályozási környezetet kell létrehozni – mondta a miniszter. De ennél is fontosabb – tette hozzá -, hogy a magyar emberek is érdekeltek legyek az elektromos járművek használatában. Ezért töltőállomásokra, kedvezményekre, és versenyképes árakra van szükség.

Hozzátette, komplex terv kerül a kormány elé, ami tartalmazza mindazokat direkt és indirekt ösztönzőket, szabályozási feladatokat, amelyek az elektromos közlekedés széleskörű elterjesztéséhez szükségesek Magyarországon.

Ezek közül Varga Mihály külön is felhívta a figyelmet arra, hogy most először kerül be a magyar jogrendszerbe a környezetbarát jármű fogalma. A gyakorlatban ez a zöld rendszám bevezetését jelenti.

Kifejtette, az elektromos járművekkel közlekedők számára kedvezmények is lesznek. Így például engedélyezik nekik a buszsávok használatát, útdíj és parkolási kedvezményeket kapnak, illetve kidolgoznak olyan adókedvezményeket is, amelyeket az elektromos járművek tulajdonosai vehetnek igénybe.

A miniszter elmondta, mindezek jogszabály-módosításokat tesznek szükségessé. Így például az elektromos járművek töltésének és a töltőhálózat kiépítésének támogatása érdekében módosítják a villamos energiáról szóló törvényt, felgyorsítják a töltőhálózat kiépítéséhez szükséges engedélyezési folyamatot, s módosítják a villamos energia értékesítésére vonatkozó szabályokat is, ezen belül a kereskedelmi engedélyek kiadását kívánják megkönnyíteni.

A sajtótájékoztatón részt vett Bottyán Balázs, a Jedlik Ányos Klaszter ügyvezető igazgatója, aki bejelentette, hogy a Klaszter több mint 1200 töltőállomás telepítését tervezi.

“A korábban már bejelentett 150 villámtöltőn felül további 300 db gyorstöltő és 800 db úgynevezett normál töltő telepítését tervezzük országszerte. A 150 villámtöltőt javaslatunk szerint forgalmas közlekedési útvonalak mentén kell telepíteni, amelyek célja elsődlegesen a hatótávolság növelése. Javaslatunk szerint a 300 gyorstöltőt frekventált uticélok közelében, éttermek előtti parkolókban, bevásárlóközpontokban, parkolóhelyeken illetve turisztikai célpontoknál lehetne kiépíteni, a 800 db normál töltőt pedig jellemzően a főváros és nagyvárosok sűrűn lakott részeinek közterületein érdemes elhelyezni” – részletezte a töltőpontok tervezett telepítési elveit Bottyán Balázs .

A fentieken túl vannak kiemelt és fontos helyszínek is. Ilyen például a Főváros és a Liszt Ferenc Repülőtér, a vidéki nagyvárosok, valamint a kiemelt turisztikai célpontok.

“Fontos cél számunkra az is, hogy a megyei jogú városok buszmegállóiban, vasúttálomásain olyan töltőpontok kerüljenek kialalításra, ahonnan egyszerre tölthető a tömegközlekedésben használt elektromos busz, az utasokra várakozó taxi, vagy az autóikat elektromos tömegközlekedési eszközre cserélők autói” – tette hozzá a Klaszter ügyvezetője.

Hogyan tovább?

A Jedlik Ányos Tervhez kapcsolódva várhatóan szeptember végéig alkotják meg azokat a jogszabályokat, amelyek az elektromobilitáshoz kapcsolódó útburkolati jelek és jelzőtáblák bevezetéséhez szükségesek. Emellett várhatóan ugyancsak szeptember végéig fejezik be a zöld rendszámok bevezetéséhez szükséges jogalkotói munkát.

November 30-ig pedig előreláthatólag elkészülnek a lehetséges kedvezményeket rögzítő jogszabálytervezetek is.

Varga Mihály az elektromos járművek magyarországi széleskörű elterjesztést azzal is indokolta, hogy Európában a megtermelt energia 50 százalékát a közlekedésre fordítják, de ennek az energiának a 90 százalékát még mindig kőolajból nyerik. A felhasznált kőolaj 90 százaléka pedig Európán kívülről érkezik a kontinensre. Így minden felelős kormánynak tennie kell az elektromos járművek elterjesztésének gyorsításáért, így tesz a magyar kormány is – mondta, s egyúttal megköszönte a terv elkészítéséhez nyújtott segítséget a Jedlik Ányos Klaszter tagjainak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.