
A Jedlik Ányos Klaszter megalakulásával a Nemzetgazdasági Minisztérium és a kormány közös célja, hogy minél hamarabb és nagyobb arányban elterjedhessenek a hibrid- és elektromos autók – mondta Glattfelder Béla, a tárca államtitkára.
5 perces interjú: Glattfelder Béla nemzetgazdasági államtitkár
– Kevéssé elterjedt még hazánkban az elektromos autózás. Milyen lépések vezetnek az elterjedéséhez?
– Várhatóan novemberben jelenik meg az Európai Parlament hivatalos közlönyében az alternatív üzemanyagokkal kapcsolatos szabályozás. A tagállamoknak két évük van arra, hogy terveket készítsenek a megvalósításról. Mi már hamarabb el szeretnénk ezeket készíteni. Fontos, hogy elgördítsük az akadályokat az elektromos töltőállomások építése elől.
– Erre honnan lesz pénz?
– Rendelkezésre állnak európai uniós támogatások, valamint a szén-dioxid kvótabevételek is felhasználhatók lehetnének az alternatív közlekedési eszközökhöz kapcsolódó fejlesztésekre.
– Hogyan képzelhető el a folyamat, ahogy az emberek elektromos autóra váltanak?
– Túl kell esnünk egy megismerési szakaszon, amikor a vezetők kipróbálják ezeket a járműveket, tapasztalatokat szereznek. Ezek után derül ki, hogy a társadalom mennyire elégedett az új típusokkal.
– Nemrég arról beszélt, hogy a taxitársaságoknál lenne a legkifizetődőbb a hibridek elterjedése. Miért?
– A taxik viszonylag sokat közlekednek, ha ezt elektromos motorral teszik, akkor lényegesen kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak ki.
A fővárosi taxitársasaságok már üzemeltetnek ilyen járműveket. Éppen ezeknek a könnyebb üzemeltetése érdekében adtuk át nemrégiben a Graphisoft Parkban az e-taxi drosztot, gyorstöltő állomást.
– A célok nem sértenek olajipari érdekeket? Az olajvállalatok nem bojkottálják a terveket?
– Erős konkurencia tapasztalható, s nem nagy a lelkesedésük. Voltak kísérleteik, demonstrációik ezeknek a vállalatoknak arra, hogy megpróbálják elhitetni az emberekkel: nem működőképes a hibrid és elektromos közlekedés megvalósítása.
Forrás és fotó: magyarhirlap.hu
Írta: Nagy Kristóf