A Jedlik Ányos Terv újabb elemei valósultak meg

Két olyan közpolitikai döntés is született az utóbbi napokban, amely rendkívül jelentős ösztönzést jelent a hazai elektromobilitás terjedéséhez. Az országgyűlés rugalmasabb lehetőséget teremtett az elektromos autókat kiszolgáló töltőállomások üzemeltetéséhez, a Fővárosi Közgyűlés pedig megszavazta, hogy egész Budapest területén díjmentesen parkolhassanak a zöld rendszámos gépkocsik.

Az elektromos járművek várható előnyeire kíváncsi utósok alighanem elégedetten vették tudomásul, hogy az oly sokat emlegetett „ösztönzők” kezdenek valósággá válni. A sajtó és a szakmai közvélemény több hónapja feszülten várja, hogyan és mikor lépnek életbe azok az új jogszabályok, amelyek célja éppen az elektromos közlekedés könnyebbé tétele. Csak emlékeztetőül felidéznénk e helyütt is, milyen lépésekről van szó: a Jedlik Ányos Klaszter hosszas egyeztetések eredményeként javasolta, hogy a környezetkímélő autók használhassák a buszsávokat, kapjanak kedvezményes behajtási engedélyeket, vagy éppen illeték- és adókedvezményeket. Mindenekelőtt persze a JÁK is szorgalmazta, hogy a Jedlik Ányos Cselekvési Terv egyik ösztönzésként térjen ki a parkolás könnyítésére is.

Nos, Budapesten az utóbbi célkitűzés már karnyújtásnyi távolságban van, hiszen a Fővárosi Közgyűlés december 2-án megszavazta, hogy a környezetkímélő gépkocsik díjmentesen várakozhassanak a főváros egész területén. A javaslatot Nagy Gábor Tamás, az I. kerület polgármestere terjesztette elő azzal az indoklással, hogy ez az intézkedés elősegíti majd Budapest levegőjének javulását, a károsanyag-kibocsátás csökkentését és az életminőség javulását. A fővárosi parkolási rendelet módosítása tehát lehetővé teszi, hogy a zöld rendszámmal felszerelt járművek nem csak a közterületeken található töltők használata közben, hanem bármikor ingyen parkolhassanak. (Az ősszel bevezetett zöld rendszámot a tisztán elektromos, a külső töltésű „plug-in”, illetve a növelt hatótávolságú hibrid járművek viselhetik, valamint az olyan nulla emissziós gépkocsik, mint például a hidrogén tüzelőanyag-cellás autók.) A nyugat-európai gyakorlathoz hasonlóan persze ezúttal is célzott ösztönzőkről van szó: az új parkolási rendelet kihirdetése után fél évvel a Fővárosi Közgyűlés felülvizsgálja, hogy az intézkedés elérte-e a kívánt hatást.

Szintén új fejlemény, hogy az országgyűlés elfogadta a villamosenergiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény módosítását, amelynek értelmében az elektromos gépjármű töltési tevékenység kikerült a kereskedői engedélyköteles energiaértékesítés köréből. A jövőben a töltők üzemeltetése tehát önálló tevékenységi forma lesz, amelyhez ennek megfelelő új típusú engedély lesz majd szükséges. A jogszabályok tekintetében további újdonság, hogy egy új kormányrendelet kiemeltté nyilvánítja azokat a közigazgatási hatósági ügyeket, amelyek az elektromos járművek használatához szükséges alapvető töltő infrastruktúra telepítésével függenek össze a Jedlik Ányos Terv keretében. Ezek a lépések nagy könnyebbséget jelentenek majd az országos töltőhálózat kiépítési munkáiban, különösen akkor, ha a folyamatot a műszaki, közterületi kihelyezési és közlekedésbiztonsági szempontból is egységes rendelet szabályozza majd. Az új jogszabályi környezet jelentős mértékben elősegíti majd a töltőtelepítés folyamatának felgyorsítását és az üzemeltetési, illetve üzleti modellek kidolgozását is. ​

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.